خبر فوری

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: هدف از کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز، گفتمان‌سازی سیره رضوی و پیوند آن با علوم کاربردی انسانی است.

پیوند گفتمان‌سازی رضوی با علوم کاربردی انسانی

به گزارش آستان‌نیوز، مرتضی رجوعی در نشست خبری و رسانه‌ای سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز که صبح هفدهم آبان ماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، به فلسفه و مأموریت این دانشگاه در برگزاری کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز و همچنین اهداف آن اشاره کرد.

وی افزود: همان طور که از عنوان این کنگره پیداست ما در گام نخست به دنبال گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در تبیین تعالیم، سیره و سنت امام رضا(ع) و پیوند آن با علوم روز هستیم که هر چند همایش‌ها و نشست‌های متعددی با رویکردهای تاریخی، فلسفی و... با محوریت تعالیم حضرت رضا(ع) برگزار شده، اما متأسفانه کمتر به تعالیم امام رضا(ع) با علوم روز اعم از اقتصاد، هنر و... پرداخته شده است.

رجوعی همچنین دومین هدف را پیوند نشست‌ها و کارگاه‌ها با مسائل روز کشور و جهان اسلام ذکر کرد و ادامه داد: تلاش داریم بتوانیم با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی، پیوندی میان اتفاق‌ها و جریان‌های روز جهان اسلام به ویژه مسائل مربوط به فلسطین که همه ما نسبت به آن مسئولیم با تعالیم حضرت رضا(ع) برقرار کنیم.

رجوعی تصریح کرد: ما در این دوره از کنگره سه ضلع اندیشمندان، دولتمردان و سیاستمداران را با فعالان مرتبط با حوزه تخصصی در کنار هم و دور یک میز جمع کردیم که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثمرات آن باشیم.

بیشترین احادیث حضرت رضا(ع) مربوط به دوران زندگی ایشان در ایران است

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم و دبیر علمی این کنگره نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه امام رضا(ع) نزدیک به چهار سال در ایران زندگی کردند، گفت: حضرت به خاطر مباحث و گفت‌وگوهای علمی با فرقه‌های مختلف اهل کلام و گروه‌های اجتماعی مسئولیت سنگینی بر دوش داشتند از همین رو بیانات و احادیث ایشان مبتنی بر مسائل روز جامعه است و بیشترین احادیث حضرت مربوط به دوران زندگی ایشان در ایران می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مودب افزود: کتاب عیون اخبارالرضا یکی از جامع‌ترین کتاب‌های شیعی در تاریخ علی بن موسی الرضا(ع) و بیانات ایشان است که توسط شیخ صدوق تألیف شده است. این اثر از جمله کتاب‌های معتبر شیعه است که بسیاری از مسائل مربوط به فقه شیعه در آن بیان شده‌ است.

وی با بیان اینکه این کنگره بین‌المللی از تعالیم امام رضا(ع) که در این کتاب موجود است بهره‌مند می‌شود، ادامه داد: تاکنون 400 مقاله توسط استادان و دانشجویان داخلی و خارجی از کشورهای پاکستان، لبنان و... به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که پیش‌بینی می‌شود به 600 اثر برسد.

دبیر علمی این کنگره تصریح کرد: این مقالات پس از داوری منتشر خواهد شد و همچنین در پیش‌نشست‌هایی که برگزار شده و پیش رو است ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: تمامی محققان و اندیشمندان در این مقالات تلاش می‌کنند از کلام گهربار امام رضا(ع) در خصوص مسائل روز اعم از اقتصاد، هنر، مدیریت، پزشکی، علوم سیاسی و... بهره ببرند و هر کس با توجه به تخصص و رشته مطالعاتی خود می‌تواند مقالاتش را با احادیث حضرت پیوند علمی بزند و به حل مشکلات روز جامعه با تأسی از فرمایش حضرت بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مودب با بیان اینکه برخی از آثار میان‌رشته‌ای است و موجب می‌شود کار از قوت و اعتبار بیشتری برخوردار شود، گفت: محققان با ارائه مقالات، هم خود بهره می‌برند و هم جامعه علمی را از آثار خود بهره‌مند می‌کنند.

وی همچنین در ادامه زمان برگزاری این کنگره را 28 و 29 آذرماه سال جاری ذکر کرد و افزود: این کنگره با پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی افتتاح می‌شود.

 دبیر علمی این کنگره خاطرنشان کرد: تاکنون 50 نشست علمی برای این سه کنگره به صورت مجازی و حضوری برگزار شده و در سال جاری نیز هشت پیش‌نشست برگزار شده است.

امام رضا(ع) تجلی جریان مقابله با جبهه استکبار است

دبیر اجرایی سومین دوره کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به اینکه امام رضا(ع) تجلی جریان مقابله با جبهه استکبار است، گفت: پس از شهادت پدر گرامی ایشان موسی بن جعفر(ع) تشیع دچار اتفاق‌های عجیبی شد و فرقه‌های انحرافی بسیاری شکل گرفت که امام رضا(ع) به رفع این انحراف‌ها پرداختند و می‌توان از آن به تمدن رضوی یاد کرد.

دکتر نعمت‌الله فیروزی در ادامه خاطرنشان کرد: باید سیره حضرت رضا(ع) و گفتمان رضوی را با کمک فضای رسانه‌ای به سمت مطالبات علمی عمیق‌تری ببریم.

فیروزی با بیان اینکه این کنگره تجلی علوم انسانی و اسلامی با حال و هوای مطالعات بین‌رشته‌ای است که می‌تواند منجر به تولید دانش تخصصی ‌شود، گفت: ما باید به سمت احصای مسائل و نیازهای روز برویم که در این مسیر باید رسانه نیز کمک‌کننده باشد.

وی ابراز کرد: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این کنگره 7 آذر است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را برای این کنگره ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.